kelebihan menuntut ilmu




Nabi bersabda:

Sesiapa yg menempuh jalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan mempermudahkanya jalan ke syurga. Sesungguhnya para malaikat akan menghamparkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana reda apa yang mereka lakukan. (HR abu Daud)

Nabi bersabda:

Dunia ini dilaknat melainkan ingat kepada Allah, ketaatan, org yg alim ataupun yg belajar.(HR Tirmizi)

Nabi bersabda:

Sesiapa yg pergi mencari ilmu maka Allah akan membuka pintu syrga untuknya, dan malaikat akan menghamparkan sayapnya untuknya, dan para malaikat serta ikan-ikan di lautan mendoakan utknya. (HR Abu Daud)

Nabi bersabda:

Sesiapa yg menuju ke masjid semata-mata utkn menuntut ilmu yg baik atau mengajarnya maka dia mendapat pahala seumpama org yg menunaikan haji yg sempurna hajinya.(HR Tabrani)

Oleh itu marilah kita sama2 mennutut ilmu. Terutamanya ilmu yg di wajibkan scara fardu ain.,Ilmu tersebut adalah seperti berikut:

1. Ilmu fekah: Segala perkara yg kita nak buat wajib kita tahu hukumnya samada yg berkait dgn ibadat(solat, bersuci puasa dll) kita, muamalat kita (jual beli, sewa, urusan bank,

dsbgainya), urusan pernikahan(bg yg nak menikah), hubungan laki perempuan, pakaian dan perhiasan, dan banyak lagi..

2. Ilmu tauhid: Secara ringkas dia kena mengetahui tentang ketuhanan, rasul, perkara2 yg gaib dll.

3. Ilmu Tasawuf: Kena tahu penyakit2 hati seumpama riya', ujub dsbgainya dan cara nak merawatinya..Ia perlu dilakukan secara berterusan dibawah pengawasan guru yg baik..

ke tiga-tiga ilmu ini perlu kita cari secara berterusan kerana ianya diperlukan selagi mana ianya bernafas...ianya lebih penting dr makanan dan minuman...Tanpa makanan kita akan teseksa sekejap dan akan mati..

tanpa ilmu menyebabkan mati hati dan ruh kita dan boleh menyebabkan suul kahtimah dan berkekalan di neraka..



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "kelebihan menuntut ilmu"

Post a Comment