sekadar ada nama di blog orang lain..he2

Menapak menuju ke puncak

“Assalamualaikum Ustaz. Malam ni boleh bagi Kuliah Maghrib kat I.B tak”, sender Muhaimin.

“Insya Allah, boleh” balas saya.

Sudah lama saya tidak menjejakkan kaki ke Institut Perguruan Bahasa Melayu untuk memberi kuliah maghrib. Jemputan yang diterima minggu lepas juga terpaksa ditolak kerana bertembung dengan kelas pengajian perubatan Islam di Darus Syifa.

Begitu juga dengan sahabat-sahabat di PPUM, sudah lama saya tidak menjengah mereka. Baru-baru ini pun saya terpaksa menolak jemputan Tamam untuk memberi kuliah Subuh kepada freshies seperti tahun lepas. Hal demikian kerana ketika itu saya pulang ke kampung untuk menjengah kampung halaman.

Entah bagaimana rasanya kuliah saya selepas ini. Sudah lamanya rasanya saya tidak melontar suara untuk berkuliah.
Hal demikian kerana, di Fitrah Perkasa suatu perkara baru yang saya pelajari iaitu menjadi seorang “Trainer” yang baik. Seorang Trainer di Fitrah Perkasa, bukanlah seorang penceramah. Hal demikian kerana, seorang penceramah biasa memberi ilmu secara sehala, manakala seorang trainer memerlukan interaksi dua hala.


Mungkin saya seorang yang masih mentah di dalam dunia training ini, tetapi saya mestilah cepat belajar.

Berada di Fitrah Perkasa memerlukan saya lebih bekerja keras untuk menjadi seorang fasilitator yang baik. Ini kerana, untuk menjadi seorang Fasilitator Utama di Fitrah Perkasa saya perlulah melepasi standard yang telah di tetapkan dan prestasi saya akan dinilai dari semasa ke semasa.

Saya merenung kembali melihat produk Fitrah Perkasa. Salah seorangnya adalah Ust Hasrizal Bin Jamil ataupun lebih dikenali dengan Saifulislam. Melalui Ust Hashim dan Ust Phahrol, serba sedikit saya mengetahui berkenaan latar belakang Ust Hasrizal ketika mana bersama dengan Fitrah Perkasa suatu ketika dahulu.

Mungkin saya dan dia mempunyai latar belakang alirah fikrah dan jemaah yang sama, namun begitu pengalaman beliau merantau di luar negara mematangkan lagi pemikiran beliau untuk cepat belajar. Seperti kata pepatah, jauh perjalanan luas pengalaman. Tetapi saya tidak seharusnya menjadikan ini sebagai alasa

Biarlah saya menapak selangkah demi selangkah, insya Allah akan sampai juga ke destinasi yang akan dituju. Biarlah menapak, asal tetap menuju ke puncak..



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "sekadar ada nama di blog orang lain..he2"

Post a Comment